Tekstgrootte
Wij zien het als onze opdracht ieder kind de kans te bieden, om zich op eigen wijze en naar eigen kunnen zo optimaal mogelijk te ontwikkelen. Bij ons op school geven wij kinderen die kans door het leerproces in een sociaal veilige omgeving, zo natuurlijk en plezierig mogelijk te structureren. Zo bieden wij een fijne speel-werkplek waar onze kinderen uitgedaagd worden nieuwe dingen te leren, samen te werken en het leven te onderzoeken.
Veiligheid en betrokkenheid zijn voor ons de basis om tot leren te komen. Binnen ons onderwijs staat zelfstandigheid en medeverantwoordelijkheid centraal. We werken regelmatig met flexibele werkplekken om zo eigenaarschap en samenwerking te stimuleren. Binnen onze basisvakken bieden wij vanuit een instructie verschillende werkvormen aan en geven kinderen de kans zich op hun eigen niveau te ontwikkelen. Wij zorgen op deze wijze voor een passend onderwijsaanbod. Binnen onze andere vakken laten wij de kinderen ondernemen en onderzoeken waardoor ze nieuwsgierig worden naar de wereld om hen heen. We geven onze leerlingen vertrouwen om zich op eigen wijze te ontwikkelen en komen tegemoet aan hun onderwijsbehoeften op maat. Zo kan ieder kind uniek zijn. ICT heeft een prominente plaats in ons onderwijs.
Wij zijn betrokken bij elkaar en onze omgeving; zowel de kinderen als de volwassenen van onze school. In ons onderwijs hebben we aandacht voor onszelf en de ander. We maken kinderen betrokken bij het leren leren door bijvoorbeeld het inzetten van coöperatieve werkvormen en ICT. Ouders worden tevens betrokken bij de ontwikkeling van hun kind. Door kind-ouder-leerkracht gesprekken en het invullen van het digitale portfolio krijgen ouders en kinderen inzicht in resultaten en leerproces.
Wij bieden kinderen de ruimte om mee te denken over de ontwikkeling van onze school in onze leerlingenraad. Ook onze mediatoren dragen een steentje bij aan deze ontwikkeling. Kinderen worden gestimuleerd om keuzes te maken en mee te denken over hun eigen leerdoelen en ontwikkeling. Onderzoeksvragen bedenken voor de wereld om je heen en aan de slag gaan met ICT tools en 21ste -eeuwse vaardigheden. Wij geven dit kinderen vanaf groep 1 mee.
Wij willen dat kinderen en ouders zich, net als ons team, welkom voelen op onze school De Vlieger. We stimuleren het “plezier hebben” in het naar school gaan in een veilige en aantrekkelijke omgeving. Vanuit het werken met de Vreedzame school is ons sociaal- pedagogisch beleid zichtbaar en voelbaar in onze school.
Wij bieden kinderen, binnen duidelijke kaders, de kans om zich op eigen wijze en naar eigen vermogen zo optimaal mogelijk te ontwikkelen. Binnen die kaders is er ruimte voor initiatieven van kinderen. Kinderen een trotse en zelfverzekerde houding meegeven is onze opdracht.
Kinderen mogen samen leren, samen werken en samen groeien in een veilige omgeving. Kinderen krijgen binnen ons onderwijs ruimte om, door interactieve werkvormen tijdens onze lessen en bij de talent- en creatieve middagen, samen te werken. Ze leren van en met elkaar.
Kinderen willen van nature de wereld om zich heen ontdekken. Natuurlijke nieuwsgierigheid prikkelen en stimuleren om door te vragen is dus onze taak. We willen kinderen nieuwsgierig maken en uitdagen om een stapje verder te komen.